• Cestovanie
  • Rozhovor
  • Bývanie
  • Príroda
  • História
  • Relax
  • Technika
  • Auto - Moto
  • 1
  • 2

Jeminé to je mňamka

jemine001

Jedlo, jedlo, jedlo... 

je to nevyhnutná súčasť nášho života. Ako z neho mať radosť i úžitok?

Spýtali sme sa Anety Orosiovej zo školy varenia Jem iné, kde kuchtí spolu s Janicou Lacovou, tak ako na televiznych obrazovkách, či v ich spoločnej kuchárskej knihe.

Kedy a prečo ste sa rozhodli jesť inak?

Popri tanečnom športe som si stravu vôbec nestrážila, nemala som takmer žiadne zdravotné problémy. Keď som sa rozhodla zavesiť profi tanec na klinec, rozbehol sa kolotoč problémov. Od vážnych alergií, cez rozhádzaný metabolizmus a zlé trávenie až po nábeh na astmu. Začala som si čítať literatúru a internet, vzdelávať sa v oblasti výživy, chodila som k rôznym alternatívnym lekárom a liečiteľom. Istú dobu som bola aj vegetariánka, vegánka, či holdovala makrobiotike, paleo, tradičnej čínskej medicíne... Všetko som skúšala v domnení, že ten ďalší stravovací smer mi už pomôže a vytrvám pri ňom.

Sme presýtení informáciami a ťažko sa v tom všetkom dnes orientuje, ale podľa mňa sa treba riadiť zásadami, ktoré volakedy bežne platili.

Čo je teda podstatou vašej kuchyne dnes?

Vyhral zdravý sedliacky rozum - čítať etikety, použivať sezónne a lokálne suroviny vo vysokej kvalite. A popri tom som na pol roka vysadila živočíšne tuky, cukor a lepok, používala vo väčšej miere strukoviny, zeleninu, rôzne korenia a bylinky a organizmus sa reštartoval. A využívam aj silu prírody – nie na všetko je totiž potrebné brať lieky.

Dnes si vyberám najmä kvalitu nie kvantitu.  Kvalitné suroviny vám prinesú pocit nasýtenia oveľa skôr, pretože nedávajú telu len prázdnu energiu, ale aj živiny. Dokonca v tradičnej slovenskej kuchyni našich predkov to takto bežne fungovalo – nepoužívali sa žiadne polotovary, bolo menej mäsa, veľa sezónnej zeleniny. Fazuľa, šošovica, špalda, pohánka a jačmeň sa vyskytovali v strave dennodenne a potraviny za nimi do kuchyne necestovali cez pol sveta. Dnes sme rozmaznaní tou rozmanitosťou, ktorú obchody a trhy ponúkajú a samozrejme nezazlievam to, ale som zástancom pestrosti i striedmosti. Často vychádzam z tradičných slovenských receptov, ale obmieňam pšeničnú múku za špaldovú či pohánkovú, rafinovaný cukor za surový trstinový či med a mäso, vajíčka a maslo používam slovenské, ideálne farmárske. Nevarím zo sto percentne lokálnych surovovín, pretože mám občas rada aj exotiku, ale snažím sa o rovnováhu v kuchyni. A tá ju dáva aj môjmu organizmu. Nie je totiž nič horšie, ako keď sa stresujeme kvôli jedlu. To nám má robiť radosť.

Môžeme rozpoznať čo je zdravé stravovanie, keď sme zahltení veľmi rozporuplnými informáciami?

Zdravá potravina je relatívny pojem, pretože každý sme iný, každý máme iné potreby a preferencie, iné zdravotné problémy a intolerancie. No našim cieľom by malo byť varenie primárne z čerstvých, sezónnych a pokiaľ možno lokálnych potravín, pretože žiadne extrémy v strave nie sú správne.

Ako je to s mäsom, mliekom či cukrom?

Ja jem všetko J. Chuť mäsa mám rada, ale pri výbere sa primárne zaujímam o zdroj, z ktorého pochádza. Ako zvieratá žili a čím boli kŕmené, či ako bolo mäso spracované. Okrem mäsa, vajíčok z voľného chovu a rýb sa snažím dopĺňať tanier aj o bielkoviny rastlinného pôvodu, ako je negeneticky modifikovaná sója, tradičné strukoviny, semienka, orechy, quinoa a pšeno, či listová zeleniny tak, aby som do jedálnička zaradila všetky potrebné aminokyseliny. Čo sa mlieka týka, to je veľmi kontroverzná téma. Ja som zástancom kyslomliečnych, fermentovaných a ideálne nepasterizovaných výrobkov, avšak pochádzajúcich zo známeho a kvalitného zdroja. A ako som už spomenula, uprednostňujem ovčie a kozie výrobky, ale nepreháňam to.

Sladidlá – to je téma sama o sebe, myslím si však, že rafinovaný cukor, ktorý sa v dnešnej dobe používa zbytočne v nadmernom množstve, by sme mohli jednoducho vymeniť za rôzne iné prírodné alternatívy, ako je med, obilné slady, sirupy, či agáve, sušené ovocie, alebo z času na čas kľudne aj kokosový cukor.

jemine004

Ako si pripraviť na tanier jedlo, ktorému nebudú chýbať žiadne živiny, minerály, vitamíny?

Zdravý tanier je základ. Takéto stravovanie je dokonca odporúčané Harvardom a na internete nájdete nespočetné množstvo obrázkov, ako zdravý tanier v praxi vyzerá. Nemali by sme zabúdať na zeleninu a ovocie, ktoré spoločne tvoria až polovicu denného príjmu v potrave. Polysacharidy v prirodzenej podobe, ktoré obsahujú, zložené cukry, vlákninu a udržiavajú hladinu cukru v krvi v rovnováhe. Ďalej ľahko stráviteľné bielkoviny - rastlinné by mali prevládať nad živočišnými. A ešte zdravé oleje a tuky. No a samozrejme voda, prípadne bylinkové čaje.

Vieme si pripravovať plnohodnotné jedlo iba z domácich slovenských produktov? Nájdeme medzi nimi aj tzv. SuperFood?

Ale áno, no avokádo by mi asi chýbalo, zbožňujem totiž čokoládovo avokádovú penu J. Na Slovensku máme vela tradičných superpotravín, ktoré sú často lacnejšie a pritom minimálne rovnako výživné ako ich exotickí kolegovia. Napríklad med, pohánka, či mak, čučoriedky, orechy alebo bryndza, pšeno a jablká. Jedlo čisto z lokálnych surovín je možné pripraviť. V dnešnej dobe si však nákup a varenie zjednodušujeme, je však dobré sa zamýšľať, čo tvorí hlavnú zložku našej potravy. Keď budeme podporovať domácich producentov, budeme mať časom aj väčší výber, pretože farmári budú mať pre koho pestovať a vyrábať.

V Starej tržnici funguje vaša Škola varenia Jem iné...

Projekt školy varenia vznikol s cieľom podporovať kultúru plnohodnotného stravovania a zdravého komunitného života v Bratislave. Naše kurzy a workshopy sú venované zdravej a vyváženej strave, sú zamerané na osvetu, vzdelávanie a integráciu. Chceme v Jem iné škole varenia rozvíjať kulinárske zručnosti našich kurzistov, či sú to začiatočníci alebo pokročilí. Majú možnosť zoznámiť sa s tradičnými potravinami, ktoré boli kedysi bežne využívané a tiež sa dozvedia, akú pridanú hodnotu môže mať stravovanie na stav ľudského organizmu. V našej škole varenia však myslíme na všetkých, a to nielen na ženy, ktoré sa takýchto aktivít zúčastňujú častejšie než muži. Pripravené sú aj čisto chlapské kurzy, kde sa muži budú učiť variť od základov. Nebudú chýbať ani hravé a kreatívne kurzy venované rodinám s deťmi.

Napísali ste kuchársku knihu S Anetou a Janicou Čo na srdci to na jazyku. Čo v nej môžeme nájsť?

Našu knihu jednoznačne najlepšie vystihuje zadná obálka J. Vytvorili sme obsah, ktorý je rozdelený do dvoch častí. Recepty sú založené na sezónnosti. Teoretická časť knihy predstavuje náš pohľad na zdravé a vyvážené stravovanie, rôzne tipy a triky do kuchyne, či k nákupu a skladovaniu potravín. Spolupracujeme s Agrokruhom, Slowfoodom, Vidieckou platformou, či debničkovými systémami. Podporujeme lokálnych producentov aj bio obchody, komunikujeme so šéfkuchármi, lekármi a odborníkmi na výživu, ktorých máme zastúpených aj priamo v tíme. A záštitu nad našimi projektami má pani námestníčka primátora Bratislavy, MUDr. Iveta Plšeková, čo si veľmi vážime.

Ste ambasádorkami Food Foundation Jamieho  Oliviera v projekte Food Revolution. Čo je vašou úlohou v tejto pozícii?

Ako ambasádorky Jamieho osvetových aktivít na Slovensku sa snažíme šíriť osvetu ohľadom zdravého životného štýlu a stravovania u detí, mládeže ale aj dospelých. Naše aktivity pravidelne reportujeme a status ambasádorov si obhajujeme. Okrem iného aktuálne pripravujeme projekt Skutočne zdravá škola, ktorý ozdravuje školské jedálne a každoročne organizujeme Food Revolution Day. Okrem celoslovenskej kampane tento rok pôjde aj o trojdňový festival jedla v Starej tržnici v Bratislave od 20. do 22. 5., ktorého sa môžu zúčastniť školy ale aj verejnosť. Piatok bude venovaný deťom a online škole varenia s Jamiem, sobota potravinovému trhu, hudobným vystúpeniam v spolupráci s GRAPE festivalom a kulinárskym show, ktorých sa zúčastnia rôzne osobnosti a šéfkuchári. V nedeľu to bude najmä o rodinnom pikniku a súťažiach. Samozrejme nebudú chýbať ani edukačné, zábavné a interaktívne stanovištia, Street Food Festival, či športové aktivity. Už teraz sa tešíme.

jemine002

jemine003

otázky: Dagmar Staňová

Foto:  archív Jem Iné, Lucia Jesenská, Lucia Tužinská pre vydavatelstvo Fortuna Libri

- kniha s Anetou a Janicou - Čo na srdci, to na jazyku

 

Foto recepty: Kukuričný quiche so zelenou fazuľou, tekvicovými semienkami a kôprom

Bryndzová nátierka so špenátom

Kniha vyšla v spolupráci s vydavateľstvom Fortuna Libri

 

suunto banner

 

dobrekufre1

kupele

gfbannerdobrekufrealpine

ASP banner cestujeme 456x270

asolo banner

vertikal banner1

AnglickeFrazy